کرونوس – در تفکر شرقی، یین و یانگ دو نیروی مکمل هستند که همهی نمودهای زندگی را میسازند. یین، نماد زمین، زنانگی، تاریکی و جذب است. در اعداد زوج، درهها و رودخانهها وجود دارد و با ببر، رنگ نارنجی و خط شکسته شناخته میشود. یانگ نماد بهشت، نرینگی، نور و نفوذ است. در اعداد فرد و کوهها وجود دارد و با اژدها، رنگ لاجوردی و خط صاف شناخته میشود.
این دو از غایت اعظم (تایجی) میآیند و برهمکنش آنها (وقتی یکی بیشتر میشود دیگری کمتر میشود) در واقع توضیح روند خود جهان و همهی محتویات آن است. این دو وقتی در تعادل باشند، به شکل منحنیهای سیاه و سفید کاملکنندهی یک دایره هستند.
مفهوم یینیانگ در تفکر چینی با پنج عنصر اصلی – فلز، چوب، آب، آتش و خاک – ارتباط دارد. این دو ایده به فلسفهی چینیِ شدن و زوال و وابستگی متقابل میان جهان طبیعی و رویدادهای انسانی مادیت میبخشند.
منشأ یینیانگ معلوم نیست، اما ریشههای این ایده بسیار بسیار قدیمی است. در قرن سوم پیش از میلاد، این ایده منجر به شکلگیری یک مکتب کیهانشناسی (مکتب یینیانگ) شد. از زو یان، راهاندازندهی این مکبت اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما گفته میشود او نخستین کسی بود که پنج عنصر اصلی را با یین و یانگ مرتبط دانست.
اهمیت یینیانگ در طی قرنها در قسمتهای متعددی از تفکر چینی رسوخ کرده و در مقولههایی همچون اخترشناسی، پیشگویی، طب، هنر و سیاست حضور داشته است.
ایدهی یینیانگ از همان ابتدا با نام اینیو به ژاپن وارد شد و از آن موقع تاکنون در همهی عرصههای زندگی در جامعهی ژاپنی وجود داشته است.
لازم به ذکر است پس از دوران نوزایی، رشد علوم مختلف در غرب و پیدایش مقولهای به نام علوم غربی، علومی که سالیان درازی در شرق رواج داشت و مورد استفادهی عموم مردم قرار میگرفت، مورد تأیید علوم غربی قرار نگرفت و کماکان دانش غربی در مقابل پدیدههایی اینچنینی و همچنین علوم شرقی دیگری از جمله انرژیدرمانی و طب سوزنی که هنوز هم به عنوان علوم پرکاربردی در شرق رواج دارند موضعی سفتوسخت اتخاذ کرد. لذا فلسفهی شرقی توسط علم غربی با عناوینی همچون افسانه، مذهب و کالت شناخته میشود و بدین ترتیب، مطالعه و تحقیق بر روی این مضامین به طور عمومی از سوی پژوهشگران و دانشمندان متوقف شده است.
ویدیوی ما را در مورد یین و یانگ میتوانید روی یوتیوب و آپارات ببینید. این ویدیو، دوبلهی ویدئوی آموزشی Ted-Ed میباشد.